۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹
تعداد بازدید: ۱۱۴۱۷۳
برخی مشتریان سایپا می گویند که با توجه به تکمیل وجه انجام شده، پرداخت هزینه اضافی خلاف قواعد است. از سویی برخی دیگر از مشتریان به روند طولانی واردات خودرو انتقاد دارند و برای همین تجمع هایی را تشکیل داده اند.
کد خبر: ۳۳۲۹۶

دستگاه های قانونی بر چه فرمولی قیمت  خودروهای چانگان را تایید کرده اند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در پی افزایش تعرفه واردات خودرو سایپا قیمت چانگان CS35 پلاس تیپ ۲ و تیپ ۳ را تغییر داد. اما این تغییر به شکلی است که برای مشتریان سایپا شفاف نبوده و بسیاری از متقاضیان اولین سری خودروهای وارداتی، نسبت به عملکرد این شرکت انتقاد دارند. برای همین مشتریان چانگان های وارداتی مقابل مرکز ملی رقابت تجمع کرده اند. به گفته اکثر مشتریان خودروهای وارداتی سایپا، این شرکت بیش از حد تعیین شده قیمت چانگان CS35 پلاس تیپ ۲ و تیپ ۳ را تعیین کرده است. همچنین برخی مشتریان سایپا می گویند که با توجه به تکمیل وجه انجام شده، پرداخت هزینه اضافی خلاف قواعد است. از سویی برخی دیگر از مشتریان به روند طولانی واردات خودرو انتقاد دارند و برای همین تجمع هایی را تشکیل داده اند.

 ابتدا باید بدانیم که ترخیص قطعی چانگان های وارداتی سایپا به تازگی آغاز شده و بر اساس قانون، پس از تکمیل مستندات استاندارد، مجوزهای رسمی و… امکان ترخیص قطعی خودروهای وارداتی فراهم می شود. پس اگر خودرویی پیش از کسب مجوزهای رسمی ترخیص شده است، به اصلاح با ترخیص موقت به بیرون گمرک آمده و مبنای محاسبات گمرکی آن خودرو در زمان تکمیل مدارک خواهد بود.

لذا می توان گفت که با توجه به صدور مجوزهای رسمی چانگان CS35 پلاس وارداتی، محاسبه تعرفه های جدید برای این خودرو از سوی گمرک قانونی بوده و عملاً در فرایند این محاسبات تخلفی رخ نداده است. همچنین باید بدانیم که پس از افزایش ۱۵ درصدی نرخ گمرک بر اساس قیمت FOB، هزینه های دیگر مانند مالیات بر ارزش افزوده، نرخ درصدی پشتوانه خدمات، بیمه، کارمزد فروش، هزینه نقل و انتقال قانونی، حقوق دولتی، مالیات شماره گذاری و… افزایش پیدا می کند.

نکته دیگر در این باره اخذ مجوزهای قانونی برای تغییر قیمت چانگان CS35 پلاس تیپ ۲ و ۳ توسط سایپا است و باید امروز این پرسش را مطرح کنیم که دستگاه های قانونی مربوطه، بر اساس چه فرمولی قیمت جدید خودروهای وارداتی چانگان را تایید کرده اند؟

همچنین با وجود اینکه در قرارداد خودروسازان و واردکنندگان بندی در مورد افزایش نرخ تعرفه ها وجود دارد، اما این پرسش مطرح می شود که چرا سایپا پیش از ترخیص قطعی و اخذ مجوزهای قانونی عرضه، دعوتنامه ای را برای مشتریان سایپا صادر کرده است و چرا بر خلاف صحبت های اولیه مسئولان، مشتریان باید مابه التفاوت ها و هزینه های دولتی را به حساب خودروسازان واریز کنند؟

برچسب ها: خودروی چانگان خودروی وارداتی شرکت سایپا تجمع اعتراضی
ارسال نظر
امیر
۱۸:۴۳ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
خدا وکیلی اگر افزایش قیمت عملی شود کاملاً حکایت از سوءمدیریت حاکمان خواهد بود و این مدیران در تقابل با شعار سال مقام معظم رهبری مهار تورم را تبدیل به بهار تورم نمودند.
آخرین اخبار