ابتدا باید بدانیم که ترخیص قطعی چانگان های وارداتی سایپا به تازگی آغاز شده و بر اساس قانون، پس از تکمیل مستندات استاندارد، مجوزهای رسمی و… امکان ترخیص قطعی خودروهای وارداتی فراهم می شود. پس اگر خودرویی پیش از کسب مجوزهای رسمی ترخیص شده است، به اصلاح با ترخیص موقت به بیرون گمرک آمده و مبنای محاسبات گمرکی آن خودرو در زمان تکمیل مدارک خواهد بود.
لذا می توان گفت که با توجه به صدور مجوزهای رسمی چانگان CS35 پلاس وارداتی، محاسبه تعرفه های جدید برای این خودرو از سوی گمرک قانونی بوده و عملاً در فرایند این محاسبات تخلفی رخ نداده است. همچنین باید بدانیم که پس از افزایش ۱۵ درصدی نرخ گمرک بر اساس قیمت FOB، هزینه های دیگر مانند مالیات بر ارزش افزوده، نرخ درصدی پشتوانه خدمات، بیمه، کارمزد فروش، هزینه نقل و انتقال قانونی، حقوق دولتی، مالیات شماره گذاری و… افزایش پیدا می کند.
نکته دیگر در این باره اخذ مجوزهای قانونی برای تغییر قیمت چانگان CS35 پلاس تیپ ۲ و ۳ توسط سایپا است و باید امروز این پرسش را مطرح کنیم که دستگاه های قانونی مربوطه، بر اساس چه فرمولی قیمت جدید خودروهای وارداتی چانگان را تایید کرده اند؟
همچنین با وجود اینکه در قرارداد خودروسازان و واردکنندگان بندی در مورد افزایش نرخ تعرفه ها وجود دارد، اما این پرسش مطرح می شود که چرا سایپا پیش از ترخیص قطعی و اخذ مجوزهای قانونی عرضه، دعوتنامه ای را برای مشتریان سایپا صادر کرده است و چرا بر خلاف صحبت های اولیه مسئولان، مشتریان باید مابه التفاوت ها و هزینه های دولتی را به حساب خودروسازان واریز کنند؟